Věděli jste, že je počet občanů s potižením sluchu v České republice odhadován až na 1,5 milionu? Ano, číslo je velmi vysoké a neustále se zvyšuje. Většina lidí si tento počet neuvědomuje, protože sluchové postižení není na první pohled vidět. Tyto občany běžně potkáváme a vůbec o tom nevíme. Jedná se o neslyšící, nedoslýchavé a uživatele kochleárního implantátu. Co bychom však měli vědět je to, jak s nimi komunikovat.

 

ZÁSADY KOMUNIKACE

V čekárně 

  • navázat oční kontakt
  • vyslovit jméno
  • zřetelně artikulovat, nekřičet
  • pokud se na nás pacient nedívá, upozorníme ho lehkým dotekem na rameno

V ordinaci

  • než začnete mluvit získejte pozornost lehkým dotekem na paži, či rameno
  • mluvit přirozeným tempem
  • zřetelně artikulovat
  • nekřičet
  • jednoduché, krátké věty bez cizích výrazů
  • používat gesta, mimiku
  • používat obrázky, názorné pomůcky
  • průběžně se ptát, co pacient rozuměl
  • upozornit na změnu tématu

S tlumočníkem

  • tlumočník sám zaujme místo vedle zdravotníka
  • tlumočníka pozdravíme a od té doby jako by nebyl..komunikujeme výhradně s pacientem
  • oční kontakt je také s pacientem
  • zřetelně artikulujeme
  • mluvíme přirozeným tempem řeči
  • tlumočník překládá vše, co personál řekne, nic nepřidává, nic neubírá, nevysvětluje
  • tlumočník hovoří v 1. osobě ( za pacienta)
  • nikdy personál nemluví ve 3. osobě (,, Jaké používá léky? ˮ)